KACZMARCZYK/GRZEGORSKI – Directions in Music: Hank Mobley

28 czerwca 2014 21:30

28 czerwca w klubie Harris Piano Jazz Bar czeka nas niezwykły koncert Kaczmarczyk/Grzegorski – Directions in Music: Hank Mobley. Niezwykły, bo jak przyznaje sam lider ma on dla niego olbrzymie znaczenie sentymentalne, a wręcz symboliczne. To właśnie za sprawą tego, poświęconego genialnemu hard bopowemu saksofoniście projektu narodził się autorski cykl „Directions in Music”, który Kaczmarczyk realizuje nieprzerwanie od września 2010 roku, a w ramach którego przybliża muzykę najwybitniejszych twórców światowego jazzu.

KACZMARCZYK/GRZEGORSKI – DIRECTIONS IN MUSIC: HANK MOBLEY

Paweł Kaczmarczyk – piano
Tomasz Grzegorski – sax
Adam „Szabas” Kowalewski – double bass
Arek Skolik – drums

Sobota, 28.06.2014, godz. 21:30
Harris Piano Jazz Bar, Rynek Główny 28
Bilety: 25*/35 pln

*studenci

HANK MOBLEY

Jeden z czołowych saksofonistów ery hard bopu, blisko związany z wytwornią Blue Note, już w młodym wieku, na początku lat 50. grywał u boku Dizziego Gillespiego czy Maxa Roacha. Brał udział w nagrywaniu istotnych nagrań wraz z Artem Blakeyem, Horacem Silverem czy Kennym Dorhamem. Nagrania te wydano pod tytułem „Horace Silver and the Jazz Messengers”. Różnią się one znacznie od cool jazzu, dzięki bardzo bluesowemu liryzmowi gry Mobleya i swobodnej grze Horace’a Silvera. W latach 60. saksofonista jest liderem zespołu, z którym nagrywa 25 albumów dla wytworni Blue Note. Do najpopularniejszych albumów z tego okresu należą: „Soul Station”, „Workout” i „Roll Call”. W tych nagraniach występuje z Grantem Greenem, Freddiem Hubbardem, Sonnym Clarkiem, Wyntonem Kellym, Paulem Chambersem i Philliem Joe Jonesem. Szczególnie owocnie układa mu się też współpraca z trębaczem Lee Morganem. Mobley jest też uważany za jednego z ważniejszych kompozytorów okresu hard bopu. Jego kompozycje charakteryzują się ciekawymi zmianami harmonicznymi i przestrzenią, która pozwala solistom na jej wypełnienie. Muzyk przez krótki okres (1961 r.) był członkiem zespołu Milesa Davisa. Można go usłyszeć m.in. na płycie „Someday My Prince Will Come” (wraz z Coltranem, który powrócił wówczas by zagrać w kilku utworach) i na niektórych nagraniach koncertowych „In Person: Live at the Blackhawk” i „At Carnegie Hall”. Mobley został określony przez Leonarda Feathera „mistrzem wagi średniej na saksofonie tenorowym” – metafora, która charakteryzuje styl jego gry. Jest to bowiem muzyka, ani tak agresywna jak Johna Coltrane’a, ani tak subtelna jak Stana Getza. W jego stylu gry można doszukać się pewnego wpływu Charliego Parkera.

PAWEŁ KACZMARCZYK

Urodzony 8 lutego 1984 roku w Krakowie polski pianista, aranżer, kompozytor i sideman.

„Słuchając, jak Paweł Kaczmarczyk wydobywa dźwięki z klawiszy, możemy zrozumieć, na czym polega pełnokrwista, pełna zaangażowania pianistyka jazzowa.” Howard Reich – CHICAGO TRIBUNE

Trzeci album artysty „Complexity in Simplicity” wydany dla prestiżowej wytwórni ACT Music otworzył pianiście drzwi do międzynarodowej kariery. Płyta została uznana „Albumem Roku”, a Paweł Kaczmarczyk „Pianistą Roku” (JAZZ FORUM).

Laureat nagrody „Kulturalne Odloty Gazety Wyborczej” w kategorii „Artysta Roku 2009” oraz zdobywca „Oskarów Jazzowych” – Grand Prix Jazz Melomani w kategoriach: Nowa Nadzieja, Artysta Roku, Album Roku. Był dwukrotnie nominowany do nagrody „FRYDERYK” w kategoriach: Jazzowy Muzyk Roku, Fonograficzny Debiut Roku.

Koncertuje na całym świecie m.in. w Europie, USA, Indiach, Afryce, Azji i Półwyspie Arabskim.

Występował i współpracował z artystami światowego formatu takimi jak: Lee Konitz, Jon Christensen, Mino Cinelu, Emil Mangelsdorff, , Poogie Bell, Hadrien Feraud, Eivind Aarset, Arild Andersen, Theodosii Spassov, Janusz Muniak, Piotr Wojtasik, Adam Pierończyk, Zbigniew Namysłowski.

http://www.pawelkaczmarczyk.com/

TOMASZ GRZEGORSKI

Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozryw-kowej. Zadebiutował na scenie jazzowej w 1997 roku w zespole Quintessence Eryka Kulma.W ro-ku1998, wraz z zespołem Parnas Jazz Quintet zostaje laureatem 1-go miejsca na festiwalach: Jazz Juniors – Pomorskiej Jesieni Jazzowe – oraz 2-go miejsca na Festiwalu Standardów Jaz-zowych w Siedlcach. W 1999 r. rozpoczyna współpracę z Jerzym Małkiem z którego kwintetem zdobywa 1 miejsce na festiwalach: Jazz Juniors99′, Pomorska Jesień Jazzowa99’oraz Konkursie Młodych Zespołów Jazzowych w Gdyni 2000. Jest również laureatem 3-go miejsca Międzynarodowych Zmaganiach Jazzowych w Szczecinie 2003.

Występował na wielu festiwalach w kraju jak i zagranicą m.in.: Jazz Jamboree, Jazz nad Odrą, Sopot Molo Jazz Festiwal, Jazz na Starówce, Świdnik Jazz Festiwal, Festiwal Pianistów Jazzowych w Kaliszu, Komeda Jazz Festiwal, Kaunas Jazz Festiwal (Litwa), Swing White Nights (St.Petersgurg,Rosja), Jazz pod Hradom (Słowacja) i wielu innych.

Współpracował i nagrywał między innymi z: Januszem Muniakiem, Kazimierzem Jonkiszem, Markiem Bałatą, Andrzejem Cudzichem, Wojciechem Groborzem, Wojciechem Karolakiem, Leszkiem Kułakowskim, Jarosławem Śmietaną, słowackim triem Nothing But Swing, Josef”Dodo”Sosoka Jazz Family oraz kubańskim trębaczem Lazaro Cruz’em. Obecnie współpracuje z: Jerzym Małkiem, Wojciechem Karolakiem, Kazimierzem Jonkiszem oraz Nigel’em Kennedy’m.

ADAM KOWALEWSKI

Absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, od 1999 także wykładowca tego wydziału, w klasie kontrabasu i gitary basowej. Współpracował i współpracuje od wielu lat z czołówką polskich muzyków jazzowych takich, jak: Janusz Muniak, Jan Ptaszyn Wróblewski, Tomasz Szukalski, Tomasz Stańko, Piotr Baron, Piotr Wojtasik, Leszek Możdżer, Adam Pierończyk, Jarosław Śmietana, Eryk Kulm, i wielu innych. Grał na wszystkich ważniejszych festiwalach jazzowych w Polsce, także w krajach, jak Niemcy, Austria, Francja, Holandia, Belgia, Włochy, Czechy, Słowacja, Bułgaria, Węgry, Litwa, Ukraina, Rosja, Meksyk. Występował również u boku takich międzynarodowych gwiazd, jak Bennie Maupin, Eddie Henderson, Gary Bartz, John Abercrombie, John Purcell, Kevin Mahogany, Steve McCraven, John Gross, Scott Hamilton, Duffy Jackson, Dolph Castellano, Karin Krog, Andy Mandorff, Wolfgang Puschnig, Dave Friedman, Tuna Otenel, Rusty Jones.

AREK SKOLIK

Urodzony w 1970 roku w Częstochowie perkusista i kompozytor jazzowy. W 2005r. został obdarzony tytułem „najlepszego perkusisty roku” przez miesięcznik „Gitara Bas i Bębny”, a także otrzymał nagrodę prezydenta miasta Gliwic za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury muzycznej. Od wielu lat zajmuje czołowe miejsca w ankiecie pisma jazz forum jako perkusista jazzowy.

„Arek należy do grona muzyków, którzy nie starają się być nowatorscy za wszelką cenę, raczej chyli on czoła przed dziesięcioleciami tradycji, starając się wpisać w nią swój muzyczny temperament. To nieprzeciętnie muzykalny perkusista o doskonałym warsztacie i poczuciu swingu, co stawia go wśród grona najlepszych perkusistów w kraju”. Andrzej Kalinowski.

Arek Skolik współpracował grając koncerty i nagrywając płyty z takimi artystami jak: Nigel Kennedy, John Zorn, Lee Konitz, Steve Logan, Ronnie Cuber, Nina Stiller, Leszek Możdżer, Urszula Dudziak, Michał Urbaniak, Zbigniew Namysłowski, Jan Ptaszyn Wróblewski, Jacek Niedziela, Wojciech Niedziela, Tymon Tymański, Stanisław Soyka, Ziut Gralak, Wojtek Puszkek, Romek Twarożek, Joachim Mencel, Irek Głyk, Janusz Muniak, Maciej Sikała, Tomasz Szukalski, Piotr Baron, Piotr Wojtasik, Jarek Śmietana, Wojciech Karolak, Piotr Cieślikowski, Shakin Dudi…

DIRECTIONS IN MUSIC

Directions in Music, zapoczątkowany przez Pawła Kaczmarczyka we wrześniu 2010 roku, to projekt, który jest wynikiem muzycznych fascynacji tego młodego i utytułowanego pianisty jazzowego. Ma na celu przekrojową prezentację twórczości najwybitniejszych osobowości świata jazzu, które zainspirowały wiele pokoleń muzyków i słuchaczy. Każdy koncert to nie tylko spotkanie z historią muzyki jazzowej, ale także możliwość posłuchania na żywo wybitnych gości zapraszanych przez Pawła Kaczmarczyka.

Komentarze

Powered by Facebook Comments