22089481_10159400470265068_9120880285641665306_n

Wejść w strefę dyskomfortu

2017/09/28

Sacrum Profanum powstał w 2003 roku. Pierwotnie prezentował muzykę sakralną i świecką z XVIII i XIX wieku, jednak już na trzeciej edycji skupiono się na XIX i XX wieku, co roku przybliżając twórczość z innego kraju. W 2008 roku na festiwalu dominuje muzyka współczesna z nurtu modern classical. We wtorkowy wieczór koncert Four By Two w Nowohuckim Centrum Kultury zapoczątkował tegoroczną odsłonę festiwalu. Występ czterech duetów (Série Rose, Statea, Bardo i The Voice Of Trees) otworzył przed zgromadzonymi tegoroczną myśl przewodnią – strefę dyskomfortu. Nie chodzi tylko o nowatorskie podejście muzyczne, ale przede wszystkim o tematy uznawane za niewygodne lub nieobyczajne.

Z kolei w środę w Teatrze Ludowym zespoły Muzzix i Dedalus zaprezentowały Moondog Madrigals – wariacje na temat twórczości Moondoga, niewidomego skrzypka z ulic Nowego Jorku, słynącego z występów w hełmie Wikinga. Następnie w Łaźni Nowej miała miejsce A Night From The Past­ – występ zespołu S.E.M. Ensemble, w którym występował niegdyś Julius Eastman, ikona walki o prawa obywatelskie czarnoskórych i homoseksualistów. Większości prezentowanych tego wieczoru kompozycji (m.in. Joy Boy czy Macle) nigdy wcześniej nie wykonywano w Polsce.

Jeśli nie byliście jeszcze na żadnym koncercie – nic straconego. Dziś o 19 w Cricotece paryski Cabaret Contemporain wraz ze szwedzkimi wokalistkami – Lindą Oláh i Isabel Sörling – także przedstawią twórczość Moondoga. Po nich na scenie pojawi się Raphael Rogiński, który wraz z Natalią Przybysz i słoweńskim zespołem Širom również przybliży słuchaczom utwory Nowojorskiego Wikinga. Natomiast o 21 w Muzeum Inżynierii Miejskiej rozpocznie się Drone, czyli paradoksalne połączenie muzyki i ciszy. Trzydziestoosobowa orkiestra odda hołd pionierce elektroniki – Eliane Radigue.

Jutro w Teatrze Ludowym znowu usłyszymy dzieła Juliusa Eastmana. W ramach Eastman/ East Men premierowo w Polsce wykonane zostaną Hail Mary oraz Stay On It. Z kolei w Łaźni Nowej o 21 zacznie się Essence – dosłownie esencja Sacrum Profanum. Arditti Quartet zaprezentuje Evil Nigger Nowojorskiego Wikinga, rozpisany na potrójny kwartet smyczkowy, będzie pierwszym takim wykonaniem utworu w historii. Oprócz tego doświadczyć będzie można spektralnego występu Horațiu Rădulescu i postinternetowego show Jennifer Walshe.

Weekend będzie już totalnym świętem muzyki. W sobotę o 12 w Cricotece będzie można usłyszeć Efterkids – dziecięcy septet smyczkowy z Danii, wirtualnie wspomaganych przez Efterklang. Oprócz nich wystąpią Asi Mina i islandzka artystka Sóley, a także DMK, kolumbijskie przedsięwzięcie rodzinne coverujące Depeche Mode. O 13 w Muzeum Inżynierii Miejskiej wrócimy do Eastmana za sprawą grupy Apartment House, która wykona odnalezioną w tym roku kompozycję Femenine.

O 18 w NCK do głosu dojdzie post indie classical. W czasie ponad dwugodzinnego koncertu artyści tacy jak Faith Coloccia, Paweł Kulczyński czy Aidan Baker zaprezentują wyłącznie premierowe utwory, powstałe specjalnie na Sacrum Profanum. Natomiast o 20 w Łaźni Nowej czeka na  wszystkich Hyperion International, w którego składzie grają m.in. Chris Cutler czy Tim Hodgkinson. Grupa przybliży zgromadzonym rumuński spektralizm, bardziej intuicyjny niż jego francuski odpowiednik.

Wszystkie niedzielne występy odbędą się w Centrum Kongresowym ICE. Od 11 we foyer dzieci do lat sześciu mogą podziwiać operę Dragon-zoo, autorstwa Duńczyków z Dieserud/Lindgren. O 13 przyjdzie pora na Medytacje, zwłaszcza nad utworem The Mystery Beyond Matter autorstwa Pauline Oliveros, odegranym przez Quiet Music Ensemble. O 18 rozpocznie się Muzyczka/Samotność dźwięków­, czyli improwizowanie do słynnego cyklu Henryka Mikołaja Góreckiego. Po przerwie Tomasz Stańko połączy trąbkę z kompozycjami Tomasza Sikorskiego i Eugeniusza Rudnika. Ostatnim punktem tegorocznego festiwalu będą Afrykańskie reperkusje, w których Gideon Alorwoyie wraz z Mantra Percussion pomiesza tradycyjną muzykę Czarnego Kontynentu z dokonaniami Steve’a Reicha.

Komentarze

Powered by Facebook Comments